26.09.2017 | Lukuaika: 3 minuuttia

Aamupalan valmistus perheelle, sitten kiireen vilkkaa toimistolle ja työpäivän jälkeen vielä ruokakauppaan hakemaan illallisaineksia appivanhempien vierailua varten: aika normaali päivä, mutta päänsärky tekee pienestäkin asiasta haasteen. Kuulostaako tutulta? Päänsärky on erittäin yleinen vaiva, josta lähes jokainen kärsii joskus elämänsä aikana. Siksi haluammekin antaa vinkkejä mielen rentouttamiseen ja kivun lievitykseen.

Päänsäryn ymmärtäminen

Päänsärky voi johtua useista eri syistä. Jos kärsit päänsärystä usein tai särky on erityisen voimakasta ja siihen liittyy pahoinvointia, on syytä hakeutua lääkäriin. Useimmilla meistä esiintyy kuitenkin niin sanottua jännityspäänsärkyä, eli lievää tai keskivoimakasta särkyä, joka tuntuu molemmilla puolilla päätä, yleensä säteilee leuan ja niskan alueelle ja saattaa kestää useita päiviä. Jännityspäänsäryn arvellaan johtuvan lihasjännityksistä. Särky tuntuu ikävältä ja heikentää elämänlaatua, minkä vuoksi särkylääkkeisiin on helppo turvautua. On kuitenkin olemassa myös pehmeämpiä keinoja, joilla voi lievittää ja jopa ennaltaehkäistä kipua.

Lämmintä vai kylmää? Tärkeintä on rentoutuminen!

Ein-Coolpack-oder-eine-Wechseldusche-kann-Schmerzen-lindern.

Jännityspäänsärkyä voi lievittää rentouttamalla tietoisesti niskan ja hartian seudun lihaksia varovaisilla päänpyöritysliikkeillä tai käymällä ammattitaitoisella hierojalla. Myös lämmin (ei kuuma!) rosmariinikylpy voi saada ihmeitä aikaan. Joihinkin taas tehoaa paremmin kylmä. Kokeilemisen arvoisia keinoja ovat kylmä pesukinnas otsalla tai kylmätyyny niskan päällä. Kokeile, mikä sopii parhaiten juuri sinulle. Kannattaa ottaa keinot käyttöön heti ensimmäisten päänsäryn oireiden ilmetessä.

Kylmä-kuumasuihkut vilkastuttavat verenkiertoa ja edistävät rentoutumista sekä yleistä hyvää oloa ja sopivat myös ennaltaehkäisyyn.

Kaiken A ja O: liikunta ja raitis ilma

Mit-frischer-Luft-und-Bewegung-gegen-Kopfweh

 

Kävelylenkki raittiissa ilmassa lisää verenkiertoa lihaksissa ja aivoissa, ja sillä on lähes aina positiivinen vaikutus päänsärkyyn. Kävellessä voi kokeilla pehmeitä kaulan ja niskan venytyksiä. Jos kyse on migreenistä, on kuitenkin syytä olla varovainen, sillä liikunta voi lisätä kipua. Jos työ ei salli työpisteeltä poistumista tai aika ei riitä kävelylle kiireisen perhearjen vuoksi, ohimoille voi taputella hieman piparminttuöljyä.

Lihasjännitysten ennaltaehkäisyn kannalta on oleellista säilyttää hyvä ryhti. Huolehdi jatkuvasti, että selkäsi pysyy suorana ja hartiat ovat takana ja alhaalla. Voit käyttää aluksi apunasi ajastinta. Joogakurssi auttaa tunnistamaan kroonisia jännityksiä ja pysymään terveenä liikunnan avulla. Lenkkeily ja polkupyörällä ajaminen eivät ole yhtään huonompia vaihtoehtoja. Pääasia, että liikut säännöllisesti ja saat kunnolla happea.

Vesi ja myslipatukka: pitkän päivän pelastajat

Trinken-Sie-viel-Wasser-um-Kopfweh-zu-vermeiden.

Onko tapanasi juoda aamulla pelkkä kahvi ja sitten kiiruhtaa töihin? Muista nesteytys, sillä liian vähäinen veden juominen voi aiheuttaa päänsärkyä. Vesipullo kuuluu siis käsilaukun vakiovarustukseen. Pidä vesikannua pöydällä muistuttamassa juomisesta. Myös akuutin päänsäryn yhteydessä kannattaa ensin juoda lasi vettä. Jos olet huolehtinut riittävästä nesteytyksestä, myös kahvin juonti voi toimia. Erityisesti yhdistettynä pieneen määrään sitruunamehua kofeiini voi edistää aivojen verenkiertoa ja lievittää päänsärkyä. Tämä toimii erityisen ei-kahvinjuojilla.

Myös liian alhainen verensokeritaso voi aiheuttaa päänsärkyä. Hyvä vinkki on pitää aina mukana vaikkapa myslipatukoita, jotta säännöllinen syöminen ei unohdu. Myös mausteisesta ruuasta voi olla apua akuutin päänsäryn iskiessä. Ennaltaehkäisyn kannalta kannattaa muistaa aamupala. Erityisesti täysjyvätuotteet pitävät verensokerin tasaisena pitkään, ja niiden sisältämä magnesium tukee lihasten rentoutumista.

Vähennä stressiä!

Halten-Sie-einen-Moment-inne-und-genießen-Sie-einen-Tee

Lihasjännitykset ja puutteellinen ravinto aiheuttavat stressiä. Työn, kodin ja perhe-elämän kiireet saavat meidät kaikki välillä hengästymään. Kun päässä pyörii, pysähdy! Istu vartiksi rauhalliseen nurkkaan teekupin ääreen ja rentoudu. Jos mahdollista, ota pienet päivänokoset; 20 minuuttia riittää hyvin energian tankkaukseen ja säryn lievitykseen. Voit käyttää tällöin » hirssityynyä, joka vähentää niskaan kohdistuvaa rasitusta. Lisäksi sen sisältämillä mineraaleilla, kuten raudalla ja magnesiumilla, on hyvinvointia edistävä vaikutus.

Jos et voi pitää taukoa, kokeile akupainantaa: Painele sormilla kevyesti ohimoita ja silmien välissä olevaa kohtaa – tämä onnistuu myös työpöydän ääressä. Vaihtoehtoisesti voit jo aamulla laittaa akupunktiolaastarin ”triggerpisteiden” päälle. Lääkäri tai terapeutti voi kertoa oikeat kohdat. Muista ennen kaikkea huolehtia riittävästä unesta, joka on todellinen ihmelääke stressiä vastaan!

Nämä vinkit auttavat sinua pysymään terveenä ja hyvässä iskussa. Jos sinulla on jokin ihmelääke päänsärkyä vastaan, jaa se toki myös meille muille kommenttikentässä!

Suosittelemme

Kerro meille mielipiteesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *