21.01.2019 | lukea aikaa: 3 minuuttia

Klingel saapui Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan 15 vuotta sitten. Tänä aikana Klingel on ehtinyt tarjota tyylitietoisille, kypsille naisille laadukasta muotia. Yksi ihminen on ollut mukana alusta asti – toimitusjohtaja Carina Bergudden. Nyt Klingelin oma Boss Lady vastaa kysymyksiimme yrityksestä.

Mikä on ollut parasta näiden 15 vuoden aikana?

– Se tunne, että on rakentanut jotain tyhjästä. Olen saanut perehtyä ja tehdä monia erilaisia asioita vuosien mittaan, kaikkea toimituksista asiakastileihin. Minulla onkin tapana sanoa, että osaan tehdä kaikkea vähän. Ja koko ajan tulee lisää opittavaa.

Kerro miten kaikki sai alkunsa?

– Saksalainen Klingel oli saanut tarjouksen ostaa erään konkurssiyrityksen asiakasrekisterin, joka koostui osoitteista Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Minua kysyttiin projektin johtajaksi, koska minulla oli jo silloin monen vuoden työkokemus postimyyntialalta. Ja osasin saksaa, vaikka taito olikin jo vähän ruostunut. Minun oli esimerkiksi pakko tarkistaa niinkin olennainen sana saksaksi kuin Versandhandelsunternehmen, joka tarkoittaa suomeksi postimyyntiyritystä.

Muistatko ensimmäisen tilauksenne?

– Kyllä, silloin oli maanantaipäivä, emmekä tienneet yhtään, että ensimmäinen testikuvasto oli jo toimitettu koteihin Ruotsissa. Yhtäkkiä Klingelin puhelinlinja alkoi vilkkua. Ja kaaos pääsi valloilleen. Mutta siis myönteisessä mielessä. Puhelinlinja soi ja soi ja soi. Puhelinvaihde meni rikki, koska se joutui liian kovan käytön alaiseksi. Sitten se jatkui samaan tapaan Norjassa ja Suomessa.

Mitä muistat ensimmäisistä ajoista Suomessa?

– Meillä kesti hetken aikaa saada automaattinen kuvastotoimitus käyntiin Suomessa, joten saksalainen pääkonttori lähetti meille kolme suurta pallillista kuvastoja. Tuohon aikaan Suomen toimisto oli kuitenkin vain pieni huone, jossa ei ollut montaa neliömetriä tilaa. Siellä me sitten kyhjötimme päivittäin joitakin tunteja ja lähetimme kuvastoja niitä haluaville.

 Mikä oli alkumenestyksen salaisuus?

– Valikoima. Tarjosimme muotia kypsälle naiselle ja paremmalla laadulla, kuin mihin oltiin totuttu. Me todellakin täytimme markkinaraon. Silloin ei ollut ketään kilpailijaa, joka olisi tarjonnut samaa kuin me.

 Minkä vuoksi asiakkaat pitävät Klingelistä nykyään?

– Vastaus on yhä uniikki ja kattava valikoima, joka on vielä paljon laajempi verkossa. Meillä on nykyään pluskokoja sekä muotia myös vähän nuoremmalle ja räväkämmin pukeutuvammalle naiselle. Lisäksi meillä on henkilökohtaista palvelua tarjoava asiakaspalvelu, josta olemme todella ylpeitä. Monet yritykset menevät nykyään toiseen suuntaan, ja asiakkaan on usein hankala saada ketään kiinni, mutta meille on tärkeää, että asiakas tavoittaa meidät helposti ja saa meiltä tarvitsemansa avun.

Mitkä muotitrendit ovat erityisesti jääneet mieleesi 15 vuoden aikana?

– Näin vanhana sisäänostajana muistaa usein parhaiten juuri ne huonoimmin menestyneet trendit, hah hah. Esimerkiksi petrolinsininen ja sinapinkeltainen eivät koskaan ole myyneet hyvin. Positiivisena trendimuistona tulee mieleen vaaleanroosa jakku meidän ihan ensimmäisestä kuvastosta. Siinä oli kirjailua ja koristehelmiä, ja asiakkaat rakastivat sitä. Monet arvostavat muodissamme juuri tällaisia vähän enemmän saksalaisia tai keskieurooppalaisia yksityiskohtia.

Klingel on alkujaan saksalainen yritys – miten yhteistyö sujuu?

– Meistä on hauska tehdä töitä meidän saksalaisen äitimme, eli siis Saksan pääkonttorin, kanssa. Siellä on monta hyvää kollegaa! Haasteitakin tulee luonnollisesti eteen. Esimerkiksi sandaalien myyminen helmikuussa on ehkä ihan toimiva ajatus Etelä-Saksassa, mutta ei niin onnistunut idea täällä meillä Pohjoismaissa…

Miten näet Klingelin tulevaisuuden tässä digitalisoituvassa muotimaailmassa?

– Kuvastot ovat yhä tärkeitä meille, sillä niihin nykyinen asiakaskantamme perustuu. Toisaalta tulevaisuuden asiakkaamme ovat verkossa, ja meidän pitää pystyä vastaamaan myös heidän tarpeisiinsa. Me aiomme jatkossakin tarjota henkilökohtaista palvelua ja olla asiakkaidemme tavoitettavissa, olipa kanava sitten mikä hyvänsä. Vilkaisepa vaikka meidän sosiaalisen median kanaviamme. Meidät löytää sieltä, ja siellä me kohtaamme ja viestimme henkilökohtaisesti asiakkaidemme kanssa.

Kerro meille mielipiteesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *