25.01.2014 | Lukuaika: 2 minuuttia

 

Olen saanut jonkun verran kysymyksiä vaatteiden istuvuudesta ja vaatekoosta omalle vartalolle, varsinkin jos se ei ole selkeästi yhtä tiettyä vartalotyyppiä (A, O, H, I, X, Y). Useimmilla meistä kun vartalo voi olla kokoelma erilaisia kirjaimia.

Palautellaanpas mieliin näitä naisten ja miesten pukeutumisen vaatekokoasioita. Vaatteen koko on todellakin vain numero, eikä sen kannata antaa vaikuttaa ostopäätökseen liikaa. Jos vaate ei istu, ei koolla ole silloin väliä. Eli ei auta otatko yhden koon isomman tai pienemmän, jos malli ei vartalollesi istu. Vaatteen leikkaus on aina kokoa tärkeämpää. Pitää siis vain valitettavasti jättää kauppaan ne vaatteet, jotka eivät istu omalle vartalotyypille.

Kokolapun voi myös vaikka leikata pois kotiin tullessa; sitä ei näe kukaan muu kuin sinä. Ja sinä olet ainoa jota se voi haitata. Eri ikäiset ja kokoiset naiset haluavat pukeutua ikäänsä sopivasti, mutta omaa tyyliään unohtamatta. Kaikenkokoisille naisille löytyy nimittäin kokolapusta huolimatta ihanaa ja näyttävää päälle pantavaa.

Vaikka usein luullaan, eivät kireät vaatteet tee hoikemman näköiseksi. Parhaiten pukevat kevyesti vartaloa myötäilevät vaatteet. Vartaloa myötäilevät vaatteet jopa luovat hoikemman vaikutelman, kuin liian kireät ja tiukat asut.

Kun osaa ostaa oikean mallisia ja kokoisia vaatteita, ovat ne aina imartelevampia kuin liian pienet, tai vaihtoehtoisesti usein ostetut liian suuret koot. Oikean kokoisissa vaatteissa oma olo on tavallisesti mukavampi, ja se näkyy päällepäin.

Vaatekoko voi olla myös myyntikikka

Luin netistä jokin aika sitten, kuinka Tekstiili- ja Muotialojen toimitusjohtaja avasi tätä vaatekokojen ”ongelmaa” juuri niin kuin olin epäillytkin. Eli yleisin vaatekoko on nykyään koko 40, kun se 70-luvulla oli 38. Tämä ei siis kuitenkaan ole se myyntikikka tai ongelma, vaan se, että vaatekokoja on todellisuudessa suurennettu.

Aiemmin vaatekokoa 38 käyttänyt voi edelleen mahtua samaan kokoon kuin aiemminkin vaikka kiloja olisi todellisuudessa tullut lisää ja vaatekoon olisi loogisesti pitänyt kasvaa. Koko on siis puhdas myyntikeino, koska ihmiset oletettavasti pitävät siitä, kun saavat ostaa pienempää kokoa kuin he todellisuudessa ovat.

Erilaiset mitoitukset

Suomessa sisäänostajat käyttävät hankinnoissaan pääsääntöisesti suomalaista mitoitusjärjestelmää. Muuten koot ja mitoitukset voivat olla hyvinkin kirjavia. Italialainen mitoitus esim. on suomalaista kapeampaa, kun taas saksalaiset vaatteet ja merkit istuvat yleensä hyvin meidän mitoitusjärjestelmäämme. Eri valmistajien koot eivät siis ole vertailukelpoisia keskenään.

Huomioi myös, että ketjumyymälöiden vaatteissa voivat saman kokoiset ja malliset vaatteet olla eri kokoisia. Jos siis koko tuntuu todella oudolta, ota rekistä toinen samanlainen ja samankokoinen vaate ja sovita sitä. Samaa merkkiä myydään myös usein eri mitoituksella Suomessa ja muualla Euroopassa. Kokomerkinnöille ei ole olemassa vielä yhteisiä standardeja, mutta suunnitteilla se toki EU:ssa on. Eli kyllä, koko todellakin on vain numero.

Kerro meille mielipiteesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *