17.10.2013 | Lukuaika: 2 minuuttia

 

Erilaisia laihdutuskuureja ja ihmedieettejä tarjotaan meille päivittäin joka suunnalta, mutta toimivatko ne todella? Vastaus on kyllä toimivat – mutta vain väliaikaisesti. Dieettejä on yleisesti ottaen vaikea noudattaa pitkäaikaisesti ja kuurin jälkeen paino nousee taas nopeasti.

Ylipaino on nykypäivänä yleistä ja monet haluavat pudottaa painoaan, mutta kokevat laihduttamisen vaikeaksi. Laihduttajan ruokavalion koostaminen on vaikeaa ja oikeaa tietoa on hankala löytää. Valitettavasti ei ole olemassa mitään pikaratkaisuja kestävään painonpudotukseen, jossa paino pysyy alhaalla pysyvästi väliaikaisen kuurin jälkeen. Onnistumisen avain on löytää sellainen ruokavalio, jota tunnet voivasi noudattaa loppuelämäsi.

Painon pudottamiseksi tulee kuluttaa enemmän energiaa. Tämä tarkoittaa, että sinun tulee saada ruoasta vähemmän energiaa ja kuluttaa sitä enemmän lisäämällä fyysistä kulutusta. Painonpudotuksen aikana on todella tärkeää liikkua riittävästi, jotta lihasmassa ei vähene painonpudotuksen tuloksena. Lihasmassan väheneminen hidastaa aineenvaihduntaa mikä vaikeuttaa painonpudotusta entisestään.

Saamme energiaa ruoissa ja juomissa olevista hiilihydraateista, proteiineista ja rasvasta. Energia mitataan kilokaloreissa (kcal) tai kilojouleissa (kj). Tarvitsemme energiaa ja ravintoa voidaksemme hyvin, joten energiamäärää rajoitettaessa tulee varmistaa, että ruokavalio on ravinteikasta ja sisältää kaikkia niitä ravintoaineita, joita vartalosi tarvitsee toimiakseen optimaalisesti.

Vinkkejä laihduttajan ruokavalioon

  • Saadaksesi tarvittavan määrän energiaa ja ravinteita, on tärkeää, että syöt aamiaisen, lounaan ja päivällisen sekä mahdollisesti pari välipalaa päivittäin. Syömällä säännöllisesti varmistat, että aineenvaihduntasi toimii ja samalla vähennät riskiä, että nälkäisenä sorrut syömään herkkuja tai liian suuria annoksia.
  • Syö kaikessa rauhassa. Aivoilla kestää noin 20 minuuttia rekisteröidä kylläisyyden tunne. Hotkiessa tulee helposti syötyä enemmän, kuin on tarpeen.
  • Syö enemmän hedelmiä ja vihanneksia, mielellään 500g päivässä. Hedelmät ja vihannekset sisältävät suhteessa vähän energiaa mutta paljon ravintoaineita ja täyttävät hyvin.
  • Valitse vähärasvaisempia liha- ja maitotuotteita. Rasvat sisältävät tuplasti enemmän kaloreita kuin proteiinit ja hiilihydraatit. Tämän vuoksi rasvansaantia on hyvä vähentää.
  • Karkit, jäätelöt, limut, mehut, sipsit, keksit ja pullat sisältävät paljon energiaa mutta hyvin vähän ravintoaineita. Mikäli haluat saada ruoasta kaikki tarvitsemasi ravintoaineet ja alentaa painoasi, ei tällaisille herkuille ole tilaa.
  • Vesi on paras janojuoma ja sopii erinomaisesti ruokajuomaksi.
  • Alkoholi sisältää paljon energiaa. Alkoholi vaikuttaa myös ruokahaluun ja lisää etenkin makeanhimoa.

Ruokatottumusten muuttaminen voi tuntua hankalalta ja aikaa vievältä, mutta jo pienet muutokset voivat antaa suuria tuloksia. Mikäli tarvitset enemmän henkilökohtaista ja yksilöllistä tukea painonpudotukseen, on hyvä ottaa yhteyttä esimerkiksi terveyskeskukseen tai hakeutua yksityisten yritysten vastaanotoille.

Kerro meille mielipiteesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *