12.10.2013 | Lukuaika: 2 minuuttia

 

Terveellinen ruokavalio on yksi tärkeimmistä tekijöistä hyvinvoinnissa nyt sekä tulevaisuutta ajatellen. Oikeanlaisista ruokatottumuksista puhutaan paljon ja kaikkialla, mutta mitä oikeastaan on kunnon ruoka?
Terveellinen ruokavalio tuo hyvää oloa. Yksinkertaistettuna lähes kaikki ruoka on kunnollista ja kaikkea voi syödä, mutta ei koko ajan eikä liikaa. Tärkeintä on löytää hyvä tasapaino niin, että saat ruoasta ne ravintoaineet, joita kroppasi tarvitsee sekä tarpeeksi energiaa, jotta voit saavuttaa ja ylläpitää terveän painon.

Koko kroppa hyötyy säännöllisistä ruoka-ajoista ja vaihtelevasta ruokavaliosta. Aamupala, lounas, päivällinen ja pari välipalaa tulee kuulua jokaisen päivän rutiineihin energian- ja ravinnonsaannin varmistamiseksi. Säännöllinen ruokailu vähentää myös turhaa napostelua ja liian isoja ruoka-annoksia.

Vinkkejä terveelliseen ruokavalioon

•    Vihanneksia kaikissa väreissä, mieluiten kolme kunnon kourallista päivässä. Älä tyydy vain tomaattiin, kurkkuun ja salaattiin vaan lisää ruokavalioon myös esimerkiksi parsakaalia, kukkakaalia, kaalia, herneitä, porkkanaa sekä muita juureksia. Nämä antavat kuitua, vitamiineja, mineraaleja ja antioksidantteja samalla kun tuovat kylläisyydentunnetta.

•    Hedelmiä ja marjoja tulisi syödä välipaloina tai esimerkiksi ruokailun päätteeksi. Hedelmien ja marjojen sisältämä C-vitamiini auttaa hyödyntämään ruoasta saatavan raudan.

•    Liha, kananmunat sekä palkokasvit, kuten linssit, pavut ja herneet sisältävät paljon proteiinia. Palkokasvit ovat hyvä kasvisvaihtoehto lihalle ja esimerkiksi valkosipulilla, chilillä tai yrteillä maustettuina maistuvat erittäin hyviltä.

•    Myös kalat ovat erittäin hyvä proteiininlähde ja ne sisältävät lisäksi terveellisiä omega 3 -rasvoja. Syö kalaa usein, mieluiten 2-3 kertaa viikossa. Terveellinen ruokavalio sisältää sekä rasvaisia että vähärasvaisia kaloja.

•    Pasta, peruna, riisi ja bulgur sisältävät paljon hiilihydraattipitoista energiaa. Valitse mieluiten aina kuitupitoisin vaihtoehto.

•    Leipä on hyvä aamu- ja välipala ja täysjyväleipä sisältää paljon mineraaleja. Juureen leivottu leipä on myös hyvä vaihtoehto, sillä sen sisältämät hapot alentavat leivän GI-arvoa.

•    Maito, juusto, piimä ja jogurtti ovat tärkeitä elintarvikkeita, erityisesti aamu- ja välipalana. Näistä saat kalsiumia sekä monia vitamiineja ja mineraaleja.

•    Käytä mieluiten juoksevaa margariinia tai öljyä ruoanlaitossa. Rapsiöljyssä ja rapsiöljystä tehdyssä juoksevassa margariinissa on hyvä tasapaino tyydytettyjen ja tyydyttymättömien rasvojen välillä. Sama koskee myös oliiviöljyä. Kannattaa valita D-vitamiinilla rikastettu rasva, mikäli mahdollista.

•    Karkit ja muut herkut sisältävät paljon energiaa eli kaloreita, mutta todella vähän ravintoaineita. Herkkuja tulisikin syödä vain pieniä määriä ja harvemmin. Kuivatut hedelmät ja pähkinät sopivat paremmin terveelliseen ruokavalioon, mutta kannattaa muistaa, että ne sisältävät usein yhtä paljon kaloreita kuin tavalliset karkit.

•    Vesi on paras jano- ja ruokajuoma. Voit maustaa veden lisäämällä siihen muutaman siivun hedelmiä tai esimerkiksi marjoja ennen tarjoilua, mikäli kaipaat enemmän makua.

 

Kerro meille mielipiteesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *