19.11.2013 | Lukuaika: 2 minuuttia

 

I love me -messuilla lokakuun alussa oli tarjolla vaikka minkälaista terveys- ja kauneuspuolen juttuja ja yksi, mikä jäi mieleen oli selkäliiton tarjoamat 5 vinkkiä selän hyvinvointiin.

Näin toimistotyöläisenä tulivat todellakin tarpeeseen ja uskon, että tulevat tarpeeseen aivan kaikille, vaikkei toimistolla istuisikaan eikä välttämättä edes olisi mukana työelämässä.

Selän hyvinvointi on äärimmäisen tärkeää ja jumittunut selkä estää tehokkaasti normaalin elämänmenon, sen tietävät kaikki, jotka ovat selkävaivoista joskus kärsineet..

Menin siis kuuntelemaan Milla Suomen luentoa selkävinkeistä ja yllätyin iloisesti: kyseessä olikin tavallisen luennon sijaan ihan kunnon taukojumppa! Teimme siis samalla erilaisia jumppaliikkeitä, kun kuuntelimme Millan vinkkejä.

 

5 vinkkiä selän hyvinvointiin:

 

  1. Tauota istuminen

Taukojumppa puolen tunnin välein on suositeltavaa.

  1. Liikunta ja hyötyliikunta

Liike on lääkettä selälle, joten säännöllinen liikunta on tärkeää. Hyötyliikunta lasketaan myös, joten valitse esimerkiksi portaat liukuportaiden sijaan tai jää bussista pois pysäkkiä aiemmin.

  1. Älä tupakoi

Tupakointi haittaa verenkiertoa, mikä vaikuttaa negatiivisesti selän välilevyjen hyvinvointiin.

  1. Huomioi ryhti

Pidä hyvä ryhti liikkuessa, istuessa, seistessä – siis aina.

Ryhdin etsiminen:Asetu lantionlevyiseen haara-asentoon ja keinuttele hieman, kunnes saat asetettua painon molemmille jaloille ja tasaisesti päkiöille ja kantapäille.

Pieni pehmeys polviin ja aseta lantio keskelle, paino tasaisesti molemmilla jaloilla. Kierrä olkapäät keskiasentoon, nosta ryhti.

Pään tulee olla tukevasti niskan jatkona, vedä leukaa hieman sisäänpäin. Kuvittele, että naru vetää päästä ylöspäin ja nostaa koko selkärangan suoraksi.

  1. Anna aikaa selällesi

Älä pakota selkää kestämään liikaa rasitusta, muista levätä ja antaa selällesi aikaa.

Rentoudu silloin tällöin niin sanotussa ajurin asennossa: Istu tukevasti tuolilla hieman etunojassa ja nojaa kyynärpäät polviin, antaen käsien roikkua rennosti. Anna niskan rentoutua rauhassa ja hengittele syvään.

 

Ja tässä muutamia taukojumppaliikkeitä, jotka Milla pisti meidät testaamaan:

 

  • Seiso ryhdikkäässä asennossa ja kurkottele käsillä kohtia kattoa, venytellen kylkiä.
  • Istuvassa asennossa kiertoliikkeitä selälle: Istu ryhdikkäästi, jalat maassa ja selkä suorana. Kierrä ylävartaloa rauhallisesti puolelta toiselle muutamia kertoja.
  • Seiso ryhdikkäästi ja nosta vasenta polvea ylös ja kosketa sitä oikealla kyynärpäällä. Toista oikealla polvella ja vasemma kyynärpäällä. Toista muutamaan kertaan.
  • Varjonyrkkeilyä: seiso ryhdikkäässä asennossa ja tee kevyitä nyrkiniskuja suoraan eteenpäin suorin käsin.
Kerro meille mielipiteesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *