12.12.2013 | Lukuaika: 2 minuuttia

 

Suuri osa jouluruoista on ravintorikkaita ja terveellisiä ja osan näistä voit hyvin valita terveelliseksi vaihtoehdoksi myös muina vuoden aikoina. Suosi esimerkiksi näitä:

  • Kala: säilötyt sillit, silli- ja lohiruoat sekä lipeäkala
  • Hedelmät ja vihannekset kuten punakaali, luumut, tuoreet omenat, klementiinit ja appelsiinit sekä punajuuret, perunat ja muut juurekset.
  • Kananmunat, kalkkuna ja kinkku

Osa joulupöydän antimista sisältää kuitenkin huomattavasti enemmän kaloreita. Esimerkiksi paljon voita sisältävät ruoat sekä majoneesi, kermavaahto, juustot, piparit ja karkit.

Jos sinulla on mahdollisuus itse vaikuttaa joulupöydän antimiin sekä ruokien valmistukseen ja haluat valita vähemmän kaloripitoisia aterioita, voit valita esimerkiksi laatikoihin kevytkerman, vähentää siirappien ja sokerin määrää ja käyttää vähemmän voita munavoihin.

Lautasmalli myös jouluna?

Onnistuu varmasti!

Valitse lautasellesi ensin runsaasti vihanneksia, esimerkiksi punakaalia ja rosollia. Katso sitten mitä pääruokia on tarjolla ja valitse ensin eniten haluamiasi ruokia pieninä annoksina. Jos lautasella on vielä tämän jälkeen tilaa, voit ottaa vähän myös ”toiseksi parhaita” ruokia.

Kinkku, joululimppu ja sienisalaatti luovat erittäin hyvän lautasmallin samoin kuin graavilohi perunoiden kanssa tai esimerkiki kokojyväleipä, vähän kastiketta ja punakaalia. Voit myös ottaa esimerkiksi sillejä kokohyväleivälle ja siihen viereen rosollia.

Välipalat ja välipäivät

Hedelmät ja pähkinät sisältävät monia terveellisiä vitamiineja ja mineraaleja, hyviä rasvoja sekä kuituja. Tämän lisäksi ne sisältävät kuitenkin erittäin paljon energiaa, joten pidä annokset pieninä.

Joulukarkkien valmistaminen on kivaa, mutta usein niissä on todella paljon energiaa – nautiskele maltillisesti ja anna karkkien riittää koko joulunpyhien ajaksi.

Glögi, limut, mehut, viini, olut ja snapsit sisältävät runsaasti energiaa antamatta juurikaan ravintoaineita, joten nauti näitä maltillisesti. Valitse janojuomaksi vesi ja muita juomia vain nautinnoksi.

 


Pidä välipala-annokset pieninä

Ota huomioon

Joulupöydästä saat helposti tuplaten päivän kalorimäärän, joten on hyvä miettiä tarkkaan sekä mitä syöt että mitä juot.

Jo 200 lisäkaloria päivässä ensimmäisestä adventista loppiaiseen johtaa n. 1 kilon painonnousuun. 200 kaloria hujahtaa joulun aikaan huomaamatta eli syömme helposti huomattavasti enemmän lisäkaloreita päivittäin tänä aikana.

Esimerkiksi nämä annokset sisältävät 200 kaloria:

  • 5 dl viinipohjaista glögiä (10 %)
  • 6 saksanpähkinää
  • 1 joulutähti6 piparkakkua
  • 4 suklaakonvehtia

Valitse vain ehdottomat suosikkisi ja vältä herkkujen syömistä vain siksi, että ne sattuvat olemaan esillä.

Älä unohda liikkua

Joulun aikaan sallimme itsellemme usein tavallista enemmän herkkuja. Tällöin on erityisen tärkeää, että liikumme tavallista enemmän. Rauhallinen iltakävely tai esimerkiksi lumenluonti pihatieltä lasketaan myös liikunnaksi!

Kerro meille mielipiteesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *