12.10.2016 | Lukuaika: 2 minuuttia

Yhä useammat meistä kärsivät stressistä niin töissä kuin arjessakin. Stressiksi kutsutaan kaikkea, joka aiheuttaa paineita tai tunteen, että nopea reagointi on tarpeen. Mitä useampia stressitekijöitä koemme, sitä kovempi on stressin tunne. Ihmiskeho reagoi stressitekijöihin aktivoimalla niin sanotun Taistele tai pakene -reaktion, joka muun muassa nostaa verenpainetta ja sykettä sekä hidastaa ruoansulatusta ja laskee immuunijärjestelmää.

Joskus lyhytaikainen stressi voi olla hyväksi meille ja se voi esimerkiksi lisätä luovuutta, saada meidät toimimaan tehokkaammin tai pelastaa meidät yllättävistä tilanteista. Stressin jatkuessa pitkäaikaisesti ilman helpotusta, alkaa se kuitenkin kuluttaa sekä fyysisiä että henkisiä voimavaroja epäterveellä tavalla ja voi pahimmillaan johtaa loppuunpalamiseen.

Loppuunpalamisessa kehosi on kuluttanut viimeisetkin energiavarastot eikä kykene enää kestämään stressitekijöiden luomaa painetta.

Yleisiä stressioireita

Stressi aiheuttaa erilaisia oireita ja ne ovat aina yksilöllisiä. Nämä oireet ovat yleisiä, mutta kaikki eivät koe kaikkia oireita ja lista voisi olla hyvinkin paljon pidempi. Kuuntele siis omaa kehoasi ja tarkkaile niin fyysisiä kuin henkisiäkin muutoksia.

  • Ärsyynnyt tavallista helpommin ja pinnasi on lyhyt
  • Unen laatu ja unirytmisi muuttuu
  • Jatkuva väsymys ja energian puute
  • Ruokahalun muutokset
  • Keskittymiskyvyn heikkeneminen
  • Muistisi heikkenee ja unohtelet asioita
  • Sinusta tuntuu, ettet pysty hallitsemaan asioita ja kaikki kaatuu päälle
  • Fyysiset oireet, kuten vatsavaivat, päänsäryt ja lihassäryt
  • Ajatuksesi käyvät jatkuvasti ylikierroksilla etkä pysty rauhoittumaan
  • Asiat, joista ennen nautit tuntuvat vaativilta ja vältät niitä
  • Vetäydyt pois läheistesi seurasta

päänsärystä kärsivä nainen

Jos nämä oireet jatkuvat pitkään, tulee niistä keskutella lääkärin kanssa, jotta tilanne saadaan hallintaan ennen loppuunpalamista. Loppuunpalamisen voi huomata esimerkiksi siitä, että oireet muuttuvat vakavammiksi. Jos stressi tekee meistä väsyneitä, kiireisiä ja tunteellisia, aiheuttaa loppuunpalaminen välinpitämättömyyttä, toivottomuutta ja tunteiden tasapaksuisuutta. Voit testata oman stressitasosi » työterveyslaitoksen testillä.

8 vinkkiä stressin vähentämiseen

Stressiä voi välttää poistamalla stressitekijöitä niin työelämässä kuin vapaa-ajallakin. Vaikka sinulla ei olisi mahdollisuuksia suuriin muutoksiin, kuten työpaikan tai työtehtävien vaihtamiseen, voit tehdä pienempiä muutoksia. Tässä meidän vinkkimme:

  • Laita asiat tärkeysjärjestykseen äläkä pohdi kaikkia rästitöitä samanaikaisesti.
  • Pidä säännöllisesti taukoja venyttelyä ja rauhoittumista varten. Kokeile erilaisia mobiilisovelluksia, jotka muistuttavat tauoista työpäivän aikana.
  • Vähennä ärsykkeitä esimerkiksi sulkemalla työhuoneesi ovi ja asettamalla puhelimesi äänettömälle ja keskittymällä yhteen asiaan kerrallaan.
  • Rauhoita liikkeesi. Jos syöt lounaasi kiireessä ja kuljet puolijuoksua, annat vartalollesi jatkuvasti signaaleja kiireestä.
  • Opettele sanomaan ei ja vähennä työtaakkaasi.
  • Aseta rajat työelämän ja oman ajan väliin, älä tuo töitä mukanasi kotiin.
  • Pyri liikkumaan päivittäin. Kokeile vaikkapa nyt suosittua Pokémon go -peliä, joka on saanut monet liikkumaan.
  • Rauhoita makuuhuoneesi nukkumiseen äläkä käytä puhelinta tai tietokonetta juuri ennen nukkumaanmenoa.

Jos epäilet, että stressin määrä elämässäsi on liian suuri etkä näe tilanteelle loppua, ota yhteys lääkäriisi tilanteen kartoittamiseksi. Loppuunpalamisesta parantuminen kestää kauan, mutta jos stressioireisiin puututaan ajoissa, voit välttyä vakavammilta seurauksilta.

Kerro meille mielipiteesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *