27.11.2013 | Lukuaika: 2 minuuttia

 

Tilastojen mukaan suurin osa ostopäätöksistä tehdään ystävien suosittelujen pohjalta ennemmin kuin kohdistetun markkinoinnin ja mainosten pohjalta. Puskaradio ja suosittelut ovat aina olleet tärkeitä ja itsekin luotan ystävien suosituksiin päätöksiä tehdessä.

Hiljattain tehdyn amerikkalaistutkimuksen mukaan 75 prosenttia kuluttajista pitää muiden kuluttajien tuotearviointeja tärkeämpänä tiedon lähteenä kuin ammattilaisarviointeja. Toisen, tavallisen kuluttajan mielipide kertoo nimittäin juuri sen mitä haluamme tietää eli toimiiko tuote käytännössä ja siihen tarkoitukseen, kuin sen haluamme ostaa. Saman tutkimuksen mukaan 40 prosentille kuluttajista vertaisarvioinnit ovat verkkokaupan tärkein toiminto.(1)

Toinen tutkimus kertoo arviointien vaikutuksesta päätöksen tekoon. Tämän tutkimuksen mukaan 84% kuluttajista luottaa eniten kuluttajasuosituksiin ja tekee päätöksensä tämän pohjalta. (2)

Suosittelun muodonmuutos

Verkkokauppojen suosion lisääntyessä on suosittelu muuttanut muotoaan ja ystävien suosittelujen lisäksi päätösten tukena on nyt myös tuntemattomien kuluttajien suosituksia. Lähes jokaisessa verkkokaupassa, myös KLiNGELillä, on tuotteiden yhteydessä mahdollisuus antaa arviointi ja arvosana ostetuista tuotteista.

Tämän muodonmuutoksen ansiosta ostopäätöksen tueksi on saatavissa valtavat määrät tietoa verrattuna entiseen puskaradiotyyppiseen suositteluun. Enää ei tarvitse kilautella kaverille vaan suosituksia ja tuotearviointeja on saatavilla kellon ympäri ja juuri silloin, kuin itsellä on aikaa niitä lukea.

Nuoremmat sukupolvet löytäneet verkkosuosittelun

Nuoremmat sukupolvet ovat jo tottuneet googlaamaan tuotearviointeja ja kuluttajakokemuksia ennen ostopäätöksen tekoa. Vanhemmat sukupolvet hakevat tietonsa edelleen mieluummin internetin ulkopuolelta. Tämä ei valitettavasti johdu vain tämänkaltaisen kiinnostuksen puutteesta vaan siitä, että tarjontaa on kovin vähän.

Mikäli kuluttajat eivät kirjoita arvioita hankkimistaan tuotteista, ei muille ostosta harkitseville ole saatavilla tietoa verkosta vaan vain verkon ulkopuolelta. Tuotearviointien tekeminen on siis palvelus sekä itselle että muille kuluttajille. Tuotekuvaukset ovat markkinointia ja mainostekstejä eikä niihin aina saada aitoa kuluttajakokemusta mukaan, sillä jokaisen tuotteen testaaminen arkikäytössä on käytännössä mahdotonta.

Itse luen aina muiden kirjoittamat tuotearvioinnit ennen ostopäätöksen tekoa. Esimerkiksi vaateostosten yhteydessä haluan lukea tuotteen ostaneiden kokemuksia tuotteen koosta, materiaalista ja mukavuudesta. Kodinkoneiden osalta haluan tietää tekeekö tuote sen, minkä tuotekuvaus lupaa. Tämän vuoksi pyrin myös kirjoittamaan tuotearviointeja ostamistani tuotteista, jotta voin osaltani auttaa muita tekemään onnistuneita päätöksiä.

Suositteluja ja arviointeja lukiessa tulee aina ottaa huomioon, että kyseessä ovat arvioinnin kirjoittaneen henkilön omat mielipiteet. Itse yritän lukiessani vertailla usean eri kirjoittajan mielipiteitä, jotta saisin kattavan kokonaiskuvan tuotteesta.  Tuotearviointia kirjoittaessa hyvä on miettiä, mitä itse haluaisit tietää tuotteesta ennen sen ostamista. Mikä sinua tuotetta tilatessa mietitytti ja oliko tuotteessa jotain, mikä yllätti?

Lähteinä käytetyt tutkimukset:

1) https://www.bizreport.com/2007/08/peer_reviews_are_most_important_for_online_shoppers_html

2)https://www.marketingcharts.com/wp/television/which-forms-of-advertising-do-consumers-trust-and-act-on-the-most-36767

Kerro meille mielipiteesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *